KEBAHAGIAAN bukanlah suatu noktah...tetapi suatu proses hidup yang sentiasa berterusan...
Maka, nikmatilah sepenuhnya sementara ia hadir...

Stay FOCUSED on the game, never look back, never feel the pain, coz you're the pain! -TITANS 0004

Wednesday, May 07, 2008

Golongan Yang Tercicir....(part 1)

hari ni, izzah ade sikit pengisian nak share ngan kawan2 sumer...al-maklumlaaa, di musim2 exam ni, cuba rehat2kan minda anda sebentar daripada ilmu2 math, ilmu2 networking, ilmu2 machine dan pelbagai ilmu2 yang lain digantikan dengan santapan rohani...;)

kat sini, izzah nk share sedikit sebanyak ape yang telah disampaikan oleh sahabat izzah mengenai satu buku yang bertajuk, "Golongan-golongan yang Tercicir" tulisan Fathi Yakan...terima kasih sahabatku..kalo nak tunggu izzah baca,,ntah bilerlaa plaks..:P

Buku ini terbahagi kepada 2 bahagian.
  1. Gejala keciciran di zaman Rasulullah
  2. Sebab2 keciciran
Kita akan membincangkan beza gejala dahulu dan sekarang. Secara brief nya, golongan terdahulu hanya terbahagi sama ada Islam ataupun Murtad. bagi sekarang pula, sama ada keluar jemaah(sendirian) ataupun tidak menerima gerakan dakwah. Ingat, "Gerakan Islam xsama dengan Jemaah Islam". Untuk mengetahui lebih lanjut, boleh baca kat blog abg cord..=)

Terdapat 2 highlight events pada zaman Rasulullah s.a.w yang boleh dikaitkan dengan gejala2 keciciran ini.
  1. Kisah Ka'ab Bin Malik yang tidak ikut serta semasa perang tabuk. Ka'ab sanggup berdusta kepada Rasulullah dan melambat2kan persediaan ke perang tabuk semata-mata kerana x ingin keluar dari kehidupan selesanya. Ka'ab kemudiannya dipulaukan selama lebih dari 50hari. Akhirnya, apabila Ka'ab benar2 bertaubat dan melepasi ujian yang diberi (diberi pilihan untuk memilih antara meyertai musuh Islam atau masih setia dengan Islam), maka barulah Allah menurunkan ayat supaya tidak memulakna Ka'ab lagi
  2. Kisah Saidatina Aisyah r.a ketika Aisyah tercicir dari rombongan sebab hendak mencari rantai emasnya yang tercicir. Dalam masa yang sama, ada seorang shabat juga ketinggalan rombongan tersebut. Maka, Aisyah dan sahabat tersebut pulang bersama dan akhirnya timbul fitnah tentang mereka. Fitnah tersebut dibuat dan disebarkan tanpa usul periksa terlebih dahulu.
Melalui 2 kisah di atas, kita boleh melihat dengan jelas salah satu ciri2 seorang munafik iaitu, apabila berkata, mereka berDUSTA. tanda-tanda munafiq itulah yang merupaka gejala2 keciciran yang berlaku dizaman Rasulullah s.a.w... Semoga kita dijauhkan dengan sifat2 tersebut...

Kita masuk sedikit bahagian ke-2 (sebab2 keciciran).
Terdapat 3 sebab utama:
  1. Harakah itu sendiri
  2. Anggota didalam harakah itu sendiri
  3. Suasana yang menekan

1.1 HARAKAH
  • Lemah dari sudut tarbiyyah (kita perlu mengkaji dan perbaharui manhaj tarbiyyah mengikut kesesuain tempat, masa dan keadaan)
  • Tidak meletakkan seseorang di tempat yang sesuai. (kita perlu mengetahui kemampuan anggota2)
  • Tidak membahagikan kerja kepada anggota (kita perlu bijak membahagikan tugas)
  • Tidak mengambil berat hal2 ahli (sharing is caring ;) )
  • Tidak menyelesaikan persoalan dengan segera (Kita perlu memberi respons dengan segera)
  • Pertikaian dalaman ( kelemahan pemimpin, campurtangan kuasa luar, lumba nak dapat jawatan, x beriltizam dengan dasar, kaedah dan prinsip harakah, xde keje/program)
  • Pimpinan tidak layak (point the right person at the right place ;) )

hmm..rasanya tu jer kot setakat ni...itupon dah panjang..:P
kita sambung next time plaks...

wslm..

2 comments:

ainies said...

salam izzah~

baru berpeluang jengah blog izzah!
welcome to blogging world ya!

izzahmeor said...

salam..

heheh..tq ain..
kenelaa tolong2 izzah nk maintainkan...:P